Zdecydowana większość przedsiębiorców, planując nowe inwestycje poszukuje możliwości wykorzystania w tym celu dotacji UE. Przez kilka ostatnich lat, sytuacja była ustabilizowana, gdyż większość projektów współfinansowanych dotacjami była realizowana w ramach kilku głównych programów dostępnych od 2014 roku (budżet UE 2014-2020), które w trakcie tych lat zmieniały się stosunkowo nieznacznie. Jednak wraz z rokiem 2021 nadeszło wiele zmian, które istotnie przekształcają standardowe ścieżki postępowania w zakresie pozyskiwania środków w ramach pomocy publicznej. Z tego artykułu dowiesz się, jakie czekają na Ciebie nowe wymagania i jak sobie najlepiej z nimi poradzić.
Dotychczas standardowa ścieżka postępowania wyglądała tak, że przedsiębiorca przekazywał firmie doradczej informacje o planowanych inwestycjach. Następnie były one weryfikowane czy i ewentualnie z których z dostępnych programów można je dofinansować. Na tej podstawie ustalano warunki wzajemnej współpracy i firma doradcza opracowywała dla Klienta projekt, czyli dokumentację aplikacyjną w danym naborze wniosków o dofinansowanie.
Obecnie jesteśmy na etapie przejściowym, gdzie:
a) dotychczasowe programy z perspektywy 2014-2020 w zasadzie się skończyły, a ewentualne dodatkowe konkursy organizowane i ogłaszane są doraźnie – w momencie, kiedy instytucje finansujące znajdują niewykorzystane jeszcze środki z poprzedniego budżetu. W ramach takich dodatkowych konkursów, często wprowadzane są zmiany zasad przyznawania takich dotacji, które mogą zarówno ograniczać jaki ułatwiać do nich dostęp.
b) nowe programy w ramach budżetu 2021-2027 są jeszcze w trakcie konsultacji, negocjacji i opracowywania założeń. Znamy już pewne ramy i kierunki wsparcia, jednak są one jeszcze na etapie stosunkowo ogólnym i ulegają zmianom. Dynamika tych zmian jest wysoka i często, niemal na bieżąco pojawiają się nowe informacje, bardzo istotne z punktu widzenia przedsiębiorców. To co jest dziś pewne, to że zmiany w stosunku do poprzednich programów będą istotne i znaczące.
c) w związku z pandemią COVID-19, Unia Europejska przyjęła dodatkowy budżet zwany Next Generation EU – w Polsce określany jako Fundusz Odbudowy. Są to kolejne miliardy EUR (łącznie z budżetem 2021-2027 to ponad 776 mld zł w tym 623 mld w dotacjach) planowane do wdrożenia w gospodarkę Polski poprzez szereg dotacji inwestycyjnych i form wsparcia. Jednak ten program również jest zupełną nowością. Jest w trakcie opracowywania i podobnie jak programy w ramach budżetu 2021-2027 charakteryzuje się jeszcze znaczną dynamiką zmian w warunkach, na jakich te dofinansowania będą przyznawane.
d) dodatkowo dochodzą planowane zmiany i nowe możliwości wspierania projektów w programach krajowych oraz w Instrumentach Finansowych EOG.
Przed polskimi beneficjentami rysuje się kumulacja możliwości finansowania projektów rozwojowych. Powoduje to wśród wielu przedsiębiorców swoisty głód i potrzebę posiadania informacji o zasadach przyznawania tych środków, ponieważ są to zupełnie nowe programy i nowe zasady. Wiele firm – w tym znakomita większość naszych Klientów poszukuje tych informacji. Ilość zapytań o weryfikację planów inwestycyjnych pod kątem dostępnych dofinansowań rośnie lawinowo. Dotychczasowa praktyka, gdzie zapoznawaliśmy się z planami inwestycyjnymi Klienta, a następnie nakładaliśmy to na mapę dostępnych programów wybierając najkorzystniejsze rozwiązania, nie jest dziś optymalna z uwagi na zbyt niski poziom zaawansowania prac nad programami oraz w związku z częstymi wprowadzanymi zmianami.
Podobnie jest z firmami średnimi i dużymi, które często zlecają nam opracowanie audytu możliwości uzyskania wsparcia, który przygotowujemy w postaci bardzo szczegółowego raportu. Na podstawie naszego opracowania Klienci podejmują decyzję o tym, które projekty i kiedy będą realizowane. Taki audyt jest doskonałym narzędziem wspierającym w okresie ustabilizowanego działania programów UE, jednak na obecnym etapie takie rozwiązanie (szczególnie przy wieloletnich inwestycjach) po prostu bardzo szybko traci na aktualności. Często zanim Klient podejmie decyzję o wdrożeniu projektu, to sytuacja się diametralnie zmienia, tj. niektóre rozwiązania mogą być nieaktualne, a jeszcze bardziej prawdopodobne, że pojawią się nowe możliwości, atrakcyjniejsze niż te znane kwartał wcześniej.
Dzisiaj, oczywiście informujemy swoich Klientów, jeśli nagle pojawia się nowy konkurs, a my wiemy, jakie plany inwestycyjne ma dana firma. Jednak w takich przypadkach są to działania doraźne, nie pozwalające na metodyczne planowanie inwestycji i rozwoju w firmach w dłuższym okresie i w oparciu o stabilne zasady finansowania.
Zawsze przy okazji zmiany budżetu UE i wprowadzaniu nowych programów w miejsce poprzednich, przekształca się też wiele istotnych aspektów z tym związanych. Nawet jeśli nazwy programów czy działań wydają się podobne, to zmiany potrafią być naprawdę istotne.
Bardzo często zmienia się również podejście i interpretacje do wydawałoby się rzeczy stałych. Dla przykładu innowacyjność inaczej była rozumiana i inne były wobec niej oczekiwania instytucji w stosunku do wnioskodawców w programach w okresie 2004-2006, inaczej w okresie 2007-2013, jeszcze inaczej w okresie 2014-2020. Z projektów programów na lata 2021-2027 widzimy, że pojęcie innowacyjności i związanych z nią aspektów może być definiowane w jeszcze inny niż dotychczas sposób. Podobnych zmian jest oczywiście znacznie więcej i będą one kluczowe. Tak jak na przykład do konkursów, z których wykluczone były firmy duże, mogą zostać dopuszczone firmy, które nie spełniają kryteriów MŚP, natomiast będą spełniały kryteria firm rozwijających się, tzw. MidCap i Small MidCap.
Z innych ciekawych zmian, planuje się m.in. składanie projektów tzw. wielomodułowych (dotyczących kilku różnych obszarów rozwoju przedsiębiorstwa).
Takich przykładów jest znacznie więcej i kto się do tego odpowiednio nie przygotuje, nie wyłapie tych różnic i czasami drobnych, ale istotnych niuansów, ten nie będzie mógł skutecznie sięgnąć po środki z Unii Europejskiej w pierwszych konkursach. Będzie zmuszony uczyć się na błędach i ponawiać próbę w kolejnych edycjach, które będą znacznie później. Dlatego do osiągnięcia sukcesu, konieczna jest długofalowa praca, przygotowująca firmę do udziału w nowych rozdaniach dotacji Unii Europejskiej.
Wychodząc naprzeciw obowiązującym i wciąż kształtującym się zmianom oraz potrzebom przedsiębiorców, stworzyliśmy usługę, jakiej jeszcze nie było – ADM Support 2.0, czyli stały monitoring i doradztwo w zakresie pozyskiwania finansowania w ramach pomocy publicznej.
Dzięki ADM Support 2.0 będziesz cały czas na bieżąco, a do tego skutecznie przygotujesz się do pierwszych konkursów.
ADM Support 2.0 – czym jest?
Jako jedna z wiodących firm doradczych w Polsce, nie tylko cały czas monitorujemy nowe programy, ale też uczestniczymy we wszelkiego rodzaju konsultacjach, aby rozumieć je lepiej. Trzymamy rękę na pulsie i dostarczamy naszym Klientom najświeższe informacje. Nasze kompleksowe działania pozwalają na uniknięcie szumu informacyjnego, konieczności stałego doinformowywania się i weryfikacji tysięcy stron dokumentacji. Każdy z naszych Klientów zyskuje stałe i rzetelne źródło informacji oraz kompleksowe wsparcie doradcze, znacząco zwiększając szanse na sukces.